Inspekce: RegioJet projel na červenou. Mezi mrtvými jsou dvě Ukrajinky

Drážní inspekce šetří okolnosti čelní srážky vlaků v Pardubicích, která si vyžádala čtyři oběti a desítky zraněných. Podle prvotního zjištění projel vlak RegioJet na červenou. Mezi mrtvými jsou dvě ženy ukrajinské národnosti a dvě Slovenky.

Drážní inspekce šetří okolnosti čelní srážky vlaků v Pardubicích, která si vyžádala čtyři oběti a desítky zraněných. Podle prvotního zjištění projel vlak RegioJet na červenou. Mezi mrtvými jsou dvě ženy ukrajinské národnosti a dvě Slovenky. Provoz vlaků je omezený, na místě neštěstí probíhají odklízecí práce. Cestující musí počítat se zdržením. Výsledky šetření budou známy v řádech měsíců. Na místě noční tragické nehody expresního a nákladního vlaku jsou od rána i inspektoři Drážní inspekce. "Podle zjištění inspekce došlo k projetí návěstidla v poloze zakazující jízdu v případě expresního osobního vlaku," uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Zda se jednalo o technickou závadu, o lidskou chybu či o kombinaci obou faktorů, je předmětem podrobného šetření. "Na místě mimořádné události šetří příčiny a okolnosti jejího vzniku osm inspektorů Drážní inspekce, která zahájila vlastní šetření této mimořádné události. Celkové škody jsou odhadnuty na více než 110 milionů korun. Na nákladním vlaku 50 milionů, na expresu 60 milionů, na trati 300 tisíc korun. Drážní inspekce se rovněž zabývá okolnostmi dané mimořádné události, proto si její šetření vyžádá několik měsíců. Následně bude závěrečná zpráva zveřejněna na webu inspekce," uvedl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Nejhorší zranění měli cestující z prvního vagonu. Nejhorší zranění a oběti na životech byly mezi cestujícími v prvním vagonu rychlíku. Vagon je zhruba z jedné třetiny zcela zničen, jednoho zraněného hasiči vyprošťovali více než hodinu. Šlo o spací vagon, lidé před nárazem spali a nic netušili. ČTK to řekl náměstek ředitele hasičů Správy železnic Miloš Němec. Nehody drážních vozidel jsou podle Němce obecně specifické tím, že vozidla jsou robustnější a pevnější než osobní či nákladní auta. Zásah hasičů je pak náročnější na techniku i síly hasičů, především u oddělování jednotlivých konstrukcí. "Jsou tady výrazně větší síly a hmotnosti. Fyzika funguje neúprosně, lokomotiva má téměř 90 tun a za ní je klidně 1000 tun nákladu," řekl náměstek ředitele drážních hasičů. Pardubická nehoda spojila místní. Nabídky noclehu a jídla přišly ze všech stran. U noční nehody v Pardubicích největší síly působily na první vagon v rychlíku, který měl podle Němce rozdrcené nárazníky a byl nejvíce zdeformovaný. "Ten první osobní vagon za lokomotivou je z třetiny totálně zničený, zlomený. Právě v té části došlo k těm nejhorším zraněním a úmrtím," uvedl. Šlo o spací vagon. "Ti lidé vůbec nic netušili a spali," doplnil. Strojvedoucí jsou podle Drážního úřadu na podobné situace školeni. V případě hrozícího střetu musí aktivovat rychločinnou brzdu a utéct do nitra lokomotivy nebo z ní vyskočit. Systém ETCS, který dokáže mimo jiné zabránit jízdě vlaků na červenou, je v nedávno zrekonstruovaném pardubickém železničním uzlu nainstalovaný, zatím ale není aktivní. Do provozu by měl být uveden na podzim, uvedla Správa železnic. Mezi mrtvými jsou dvě ženy z Ukrajiny. Rychlík dopravce RegioJet směřoval do Košic a ukrajinského Čopu. Mezi oběťmi jsou dvě ukrajinské občanky, občanství dalších obětí se upřesňuje. Obecně u větších hromadných neštěstí se velitel první jednotky hasičů, která dorazí na místo, věnuje průzkumu, aby co nejrychleji podal zprávu operačnímu středisku o rozsahu katastrofy, uvedl Němec. Krajské operační středisko pak povolává všechny dostupné síly a prostředky, záchranná služba aktivuje traumaplán a třídí se zranění. "Důležité je označit nejvíce zraněné, kteří potřebují akutně vyprostit," uvedl náměstek drážních hasičů. Zásah u noční nehody označil Němec za profesionální, podle něj byla spolupráce všech složek integrovaného záchranného systému příkladná. Správa železnic pokračuje s odstraňováním následků nehody a připravuje se odklizení poškozených vozů. Na místo byl povolán nehodový vlak. Odklízecí práce budou probíhat tak, aby co nejméně ovlivnily provoz na trati. Kapacita stanice Pardubice hlavní nádraží a rychlost při jízdě ve stanici je omezena. Vlaky regionální dopravy jsou nadále nahrazeny autobusy v úseku Pardubice - Kostěnice do obnovení plného provozu po obou traťových kolejích. Regionální vlaky mohou být za úsekem s náhradní dopravou opožděny přibližně o 20 - 25 minut. K situaci se vyjádřil i ministr dopravy. "Dnes v 7:30 se podařilo obnovit provoz v klíčovém železničním uzlu po jedné koleji se sníženou rychlostí 10 km/h. Je bohužel nutné nadále počítat s tím, že vlaky na hlavním železničním koridoru budou mít zpoždění. Prosím všechny cestující o pochopení a trpělivost," říká ministr dopravy Martin Kupka. Místo nehody ve čtvrtek ráno ohledali i policisté: "Před malou chvíli vlakové soupravy doohledali kriminalisté a kriminalističtí technici a místo jsme předali drážním hasičům. Zahájili jsme úkony v trestním řízení pro podezření z trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti," uvedli na síti X. Společnost RegioJet vyšetřuje příčiny nehody ve spolupráci s úřady. Zároveň byla zřízena krizová telefonní linka 539 000 955 pro veškeré dotazy týkající se nehody. Tato linka je dostupná nejen v češtině a slovenštině, ale také v ukrajinštině. Dotazy lze také směřovat na e-mail [email protected]. "Je to pro nás všechny velmi těžké období a chci zdůraznit, že jako společnost uděláme vše, abychom událost řádně vyřešili a v návaznosti na to přijali odpovídající opatření. Cítíme hlubokou zodpovědnost za všechny naše cestující a nepřestaneme pracovat, dokud nebude situace zcela objasněna a náležitě vyřešena," poznamenal Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet. Dodal, že firma je připravena poskytnout odškodnění všem, kteří byli touto nehodou postiženi. V Pardubicích u nové zastávky v centru města se ve středu 5. srpna 2024 čelně srazil noční rychlík s nákladním vlakem. Podle videa z průmyslové kamery došlo ke srážce ve 22:49. Při nehodě zemřeli 4 lidé, dalších 27 skončilo v nemocnicích. Na místě zasahovaly všechny složky záchranného integrovaného systému, pomáhalo 16 jednotek hasičů včetně dobrovolných, dorazily také dvě jednotky hasičů Správy železnic. O jaké vlaky šlo? Spoj RegioJet 1021 prodloužený až do ukrajinského města Čop se střetl s nákladním vlakem ČD Cargo, který jel opačným směrem. V expresním RegioJetu podle hasičů cestovalo 380 lidí. První vagon byl zcela zničený. Nákladní vlak měl 21 vozů a byl dlouhý přes půl kilometru. Ve čtvrtek policie oznámila, že nehodu vyšetřuje jako podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. Majitel společnosti RegioJet Radim Jančura pro CNN Prima News se vyjádřil k možné příčině nehody. "Jak k nehodě mohlo dojít, je otázka pro Drážní inspekci. Já předpokládám, že to byla lidská chyba jednoho nebo druhého strojvůdce." Celková škoda byla zatím vyčíslena na více než 110 milionů korun.
Sdílet: