Noční srážka vlaků na koridoru v Pardubicích

Ve středu večer došlo k tragické srážce dvou vlaků u zastávky Pardubice Centrum. Expres RegioJetu se srazil s nákladním vlakem ČD Cargo, přičemž zemřelo čtyři lidé a desítky dalších byly zraněny.

Mimořádně velká srážka dvou vlaků zablokovala ve středu před 23. hodinou koridor z Čech na Moravu. U zastávky Pardubice Centrum se srazil expres RJ 1021 společnosti RegioJet s nákladním vlakem ČD Cargo. Na palubě expresu bylo asi 300 cestujících. Ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) krátce před 2:00 uvedl, že čtyři lidé zemřeli a 23 dalších utrpělo zranění. Dva zdroje HN potvrdily, že Správa železnic jako předběžnou příčinu nahlásila projetí návěsti stůj vlakem RegioJetu. Počtem obětí jde zřejmě o nejtragičtější železniční nehodu v Česku od roku 2008, kdy se ve Studénce přímo před jedoucí expres zřítil most. Podle fotografií z místa se vlaky v Pardubicích srazily čelně a ve vyšší rychlosti. Lokomotivy jsou zničené, několik vagonů expresu vykolejilo. Jeden z nich, zřejmě lehátkový vůz, je v přední části zdemolovaný a skříň silně ohnutá. 'Vypadá to, že jsou potvrzeni dva lidé, kteří zemřeli při té nehodě. Další lidi vyprošťují hasiči ze zdemolovaného prvního vagonu,' uvedl ve vysílání ČT o půlnoci mluvčí drážních hasičů Martin Kavka, mluvčí pardubické záchranky později potvrdila čtyři mrtvé. Provoz bude zastavený minimálně do rána. Dopravci žádají cestující, aby se během čtvrtka pokud možno vyhnuli cestám přes Pardubice. Svědci z Pardubic hlásili HN už kolem 23:00 velmi intenzivní zásah záchranného systému. 'Houká tu opravdu hodně sanitek,' řekl HN v první zprávě jeden z obyvatel bydlících v blízkosti nemocnice. Informace se následně potvrdily, ve vzduchu bylo i několik záchranářských vrtulníků. Veřejně dostupné letecké radary ukazovaly lety z místa nehody ještě před 2:00. 'Byl vyhlášen traumaplán. Hovoří se tu o tom, že vlak RegioJetu projel návěst stůj,' řekl HN pod podmínkou anonymity krátce po nehodě jeden z lékařů pardubické nemocnice. Informaci o projeté návěsti vlakem RegioJetu potvrdily následně HN i dva zdroje blízké vyšetřování – aspoň tak podle nich nehodový děj nahlásila Správa železnic. I předběžné vyšetření příčiny nehody ale zpravidla trvá hodiny až dny, se závěry je tedy třeba ještě počkat. Srážce nezabránil ani vlakový zabezpečovač ETCS, který je na trati nainstalován a pro všechny vlaky na koridorech by v Česku měl být povinný už od ledna 2025. Podle dokumentů z dispečerského systému, který mají HN k dispozici, byla srážka nahlášena ve 22:55. Drážní inspekce hovoří o srážce v 22:49, tomu odpovídá i záznam z kamery na jednom z obytných domů v blízkosti, který moment srážky zachytil. Inspekce zahájila okamžitě šetření. 'Rozsah té nehody je zjevně takový, že je to potřeba,' řekl HN generální inspektor Jan Kučera. Inspekce nasadila hned osm vyšetřovatelů, i to svědčí o mimořádnosti srážky. Na místo během noci vyrazili i ministři vnitra a dopravy. Expres RJ 1021 jezdí z Prahy do Košic, z metropole odjíždí ve 21:52. Bývá složen i z lehátkových vozů, část pokračuje do ukrajinského Čopu. V posledních týdnech se jeho časová poloha upravovala kvůli výlukám. Podobné mimořádné změny bývají u nehod často přispívajícím faktorem, tady souvislost není zatím zřejmá.
Sdílet: