Tomáš Jeřábek: Hraji v divadelní hře Fifty a baví mě stand-up

Herec Tomáš Jeřábek popisuje svou roli v divadelní hře Fifty a své zážitky ze stand-upu v pořadu Host Lucie Výborné na Českém rozhlase Radiožurnál.

„Hraji tam chlapíka, který se do trojky trošku přifaří,“ popisuje herec Tomáš Jeřábek divadelní hru Petra Zelenky Fifty, kterou uvádí Dejvické divadlo. Podle herce jde o velmi povedené představení. Na jakých dalších projektech oblíbený herec pracuje? A proč ho baví být součástí standupů? O svém životě a kariéře se herec rozpovídal v pořadu Host Lucie Výborné na Českém rozhlase Radiožurnál. Fifty je příběh, ve kterém se Petr Zelenka pustil na neprobádanou půdu švédských trojek. Moc povedené představení, které je kvalitní i divácky hrozně vděčné. S Petrem jsem dělal poprvé a musím říct, že jsem byl nadšený z toho, jak píše. Scénář má výhodu toho, že člověk to nemusí interpretovat. Je to napsané tak, že si to člověk přečte a stačí to jenom zahrát. Hraji tam chlapíka, který se do té trojky trošku přifaří, je to omyl, nedělá to záměrně, ale je tam takové nedorozumění a nakonec to pro něj dopadne hodně špatně. Nebudu nic víc prozrazovat, je to fakt vtipné. Je to o krizi padesátníků. Jsem zpomalený, všechno mi trvá déle. Někdo má krizi v 50, já ji budu mít v 75, ale myslím si, že se toho nedožiju. Hodně dlouho jsem žil nezdravě, teď se snažím žít trošku zdravěji, ale myslím si, že to nedoženu. Ale proč tady být tak dlouho? Po sedmdesátce by se člověk měl připravovat na ten další život. Myslím si, že jo, víra je dobrá věc, věřit na to, že to nekončí, je vlastně správně. Bylo to mentální pankáčství, oblékal jsem se hrozně, spolužáci se mi smáli, co to nosím. Vůbec jsem neřešil, co mám na sobě a proč. Bylo to čistě mentální pankáčství. Třeba v pěti. To by byla dobrá otázka na mého tatínka. Moje maminka mě vždycky strašně milovala a myslím si, že mě i trošku rozmazlila, a to ji nevyčítám, díky tomu ji miluji strašně doteď, protože je to úžasná žena. A můj tatínek měl k tomu trošku odstup a popsal by vám to krásně, to moje vymezování se vůči všemu a nepodřízení se jakémukoliv řádu. Nedělejte to. Přijdete o dveře. Jsem vyučený zámečník, který neumí být zámečník. Tenkrát, když mě vyhodili z průmyslovky, tak byla výhoda, že jsem teorii ze školy znal, nejsem hloupý, jenom jsem na to kašlal, takže jsem něco pochopil. A manuální práce byla pro mě nová, to mě docela bavilo, ale neznamená to, že jsem byl šikovný. Teď když se doma něco děje, voláme hodinového manžela. Byly pokusy, kdy jsem se rozhodl, že vyvrtám díru na hmoždinku na poličku, pak tam byla takováhle díra. On úplně neskončil, snažím se ho jenom potlačovat. Jak mám malého syna, tak jsem se bavil s oborníkem, a ten mi říkal, že výchova je vlastně násilný proces, jdeme proti přirozenosti dítěte. Myslím, že jsem mentálně pankáč, ale teď se snažím být zodpovědnější, profesionálnější a násilným procesem v sobě toho pankáče potlačuju. A vlastně mi to pomáhá, cítím se líp, i děti, když mají své hranice, tak jsou v nich šťastnější. Po Volze přišly nabídky, nicméně jsem teď docela vázaný, protože točím takový dlouhodobější seriál na Nově, tak tam mám docela hodně závazků a kvůli tomu je času méně. Něco se rýsuje na léto a podzim. To jsem si vymyslel sám, že tam budu sedět. Nějak mi přišlo, že to bude zábavnější, že budu interagovat s účinkujícími, že to bude živé, přišlo mi to lepší, než zalézt někam a zase vylézt. Jo, chci to dělat. Je to náročné, ale vlastně mě to baví. Je dobrý mít přehled o standupech, pozorovat, kdo se na co soustředí, kdo má na co styl. Možná se stanu odborníkem na stand-up v České republice. Možná se potom stanu tím nejlepším, z každého vyzobu to nejlepší, a pak zazáří hvězda.
Sdílet: